Století Jana Rajlicha st. | sbírky online Moravské galerie v Brně

Bienále Brno (SBB) informuje | Brno Biennale (BBA) informs 

Století Jan Rajlicha st. a sbírky online Moravské galerie v Brně
Jan Rajlich ml., 9. 4. 2021
10. dubna 2021 končí „století Jana Rajlicha“… Díky výstavám  v Moravské galerii v Brně (a coronaviru) jsme si sté výročí mého tatínka připomínali celý rok a při tom stále ještě nic nekončí. Výstavy Jan Rajlich 100 musely být prodlouženy (do 8. 8.), a v den 101. roku od narození Jana Rajlicha st. (sobota 10. 4.) je oficiálně spouštěn i webový přístup k jeho dílu a dokumentaci uložené ve sbírkách a Archivu Jana Rajlicha v MG.
Stále více si uvědomuji, že zejména mladším generacím webový virtuální online svět docela stačí ke štěstí. Pro jistou orientaci je dnes už nezbytností i pro nás starší, ale my přece jen věci raději zažíváme skutečné a ve skutečnosti.
Poslání státní galerie sbírat, archivovat a ukazovat, tedy vystavovat, originální umění, myšleno původní velikost, formát a materiál s vyzařováním jeho textury, barevnosti i vůně, zůstává v stále více digitálním světě důležitější a důležitější pro zachovávání kulturní paměti…
Doufejme, že v takovémto duchu vykročí za rok do dalších let své už skoro 60leté historie i jedno z dítek mého otce – Bienále Brno – po loňské výjimečné pauze. Poslední slova, která Jan Rajlich st. v roce 2015 věnoval také organizátorům příštích Bienále, zněla: Protože grafický design byl stranou celkového zájmu veřejnosti, tak jsem se snažil vzbudit zájem, zájem o něj jako o určitou profesi, která může zpětnou vazbou veřejnosti něco taky poskytnout. Význam Bienále byl pro veřejnost v tom, že vlastně grafický design prostupoval celou kulturu a neomezoval se jenom na nějaké, abych tak řekl, výkřiky… Mně šlo vždycky o to, aby to mělo nějaký smysl, všechno to konání, a umělecká činnost aby byla nějak postižitelná a měla pro samotnou existenci lidskou nějaký význam.
Můj otec se ještě v posledních desetiletích svého života dotknul digitálního světa ve své práci – v psaní i ve výtvarné tvorbě. NFT ho už minulo a většina jeho autorské tvorby je „skutečná“. Byl si ovšem vědom nezadržitelného a stále rychlejšího vývoje, řekněme progresu, v různých disciplínách, sledoval jej, sledoval ekologické aspekty tohoto vývoje, kde neskrýval značné obavy z dopadu na člověka a jeho život na Zemi. Neodmítal ale průnik počítačů do výtvarné tvorby, s čímž i dost narazil při vzniku Fakulty výtvarných umění VUT (1992) – tehdy počítače v umění byly vesměs odmítány a brány jen jako jakési netvůrčí nutné zlo. Sám používal PC od svých osmdesáti let už jen pro psaní, u některých už ojedinělých pozdních prací grafického designu byl závislý na lidech v grafických studiích (což je nakonec bohužel vidět i na těchto pracích v Archivu JR). 
Berme za velké pozitivum, že se jednak podařilo část jeho tvorby ze sbírek MG živě vystavit a jednak také to, že od nynějška je tvorba Jana Rajlicha st. přístupná virtuálně všem i prostřednictvím webových online sbírek MG.
Doufejme, že po uvolnění pandemických restrikcí budou výstavy Rajlich 100 ještě přístupné návštěvníkům MG a že celý Archiv Jana Rajlicha v MG bude v budoucnu k dispozici nejen badatelům, ale i veřejnosti.
——



Informace na stránkách MG k 101. výročí Jana Rajlicha st.: http://moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/tiskovy-servis/2021/online-archiv-jana-rajlicha-st.aspx 
Tisková zpráva MG ke spuštění AJR: http://moravska-galerie.cz/media/2222789/tz_janrajlich_onlinekatalog.docx
Online Archiv Jana Rajlicha v MG obsahuje aktuáně 2 134 položek – odkaz na AJR v MG zde: http://bit.ly/JanRajlichstOnline

KONEC PŘÍSPĚVKU | END OF THE MESSAGE


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..