Historie grafického designu Taschen / také s členy SBB

Bienále Brno (SBB) informuje o knize | Brno Biennale (BBA) informs about book:

Známé nakladatelství umělecké literatury TASCHEN realizovalo grandiozní vydavatelský projekt. Vydalo kompletní historii grafického designu od r. 1890 po současnost.
The History of Graphic Design 1890−1959, Vol. 1 a The History of Graphic Design 1960−today, Vol. 2 je monumentální dvousvazkové dílo mimořádného významu. Autoři Jens Müller a Julius Weidemann (editor) s kolektivem spolupracovníků odvedli obdivuhodnou odbornou práci a výsledkem je jakási bible moderního designu, ve které jsou zpracovány dějiny oboru za dobu 128 let. V desetiletých úsecích zaznamenávají klíčové návrhy a průlomová díla, významná směřování a tvůrčí osobnosti, které vývoj ovlivnily.
Pro současníky je zajímavý zejména druhý díl projektu od r. 1960 do r. 2018, ve kterém je zařazena tvorba i některých českých a slovenských tvůrců, členů SBB a samozřejmě též zahraničních legend − čestných členů SBB. Z českých autorů se do této publikace o historii světového grafického designu vešli Jaroslav Sůra, Zdeněk Ziegler a Jan Solpera, mimo členy SBB jsou publikována ještě díla R. Vaňka, V. Ševčíka, J. Fišera, J. Chadimy a Studia Najbrt. Z českého pohledu tu ale některé klíčové osobnosti oboru jako např. Hlavsa, Rathouský, Seydl atd. chybí… Ze Slovenska mají svou tvorbou zápis ve světové historii pouze Dušan Junek a Vladislav Rostoka.
Vedle nich tu nacházíme plejádu čestných členů SBB: Henrion, Cieslewicz, Chwast, Nagai, Cato, Crouwel, Ibou, Chermayeff, Yokoo, Steiner, Fukuda, Katsui, Swierzy, Troxler, Beltrán, Loesch, Reisinger, Dheer, Majewski, Pedroza, Orosz, Taborda, Machado, Ahn Sang-Soo. A jsou zde samozřejmě další legendární tvůrci jako např. Warhol, Vasarely, Miró, Frutiger, Tomaszewski, Vignelli, Rand, Fletcher, Lenica a mnozí další.
Samotná fakta o publikaci jsou více jak výmluvná: obsahuje 3500 děl, je výjimečná i rozměrově (25,5 x 38 x 5 cm), má 480 stran a váží přes 4 kila. Publikace určená pro celosvětový trh je trojjazyčná − anglicky, francouzsky, německy.
Celý projekt vzbudil mimořádný ohlas a komentoval ho i světový tisk. The Wall Street Journal pod titulkem „Grafický design v průběhu časů“ uvádí: „Nejvíc vzrušující na grafickém designu je to, že přesně definuje vizuálního ducha doby. Toto mimořádné dílo dokumentuje nejvýznamnější změnu od ,klasické‘ tvorby k úplně nové éře digitálních technologií a s nimi související proměnu grafické produkce.“ Ohlas měla publikace i v The New York Times: „Jens Müller a spolupracovníci ambiciozně zaznamenali pro historii nejen technologický vývoj naší doby, ale zejména přesný obraz vizuality a estetiky našich časů.“
Dvousvazkové dílo je skvělým průvodcem dějinami moderní vizuální komunikace a je adresováno zájemcům, profesionálům a zejména mladým adeptům grafického designu a což je důležité, kvalitně zaplňuje mezeru v dosud neúplně zpracovaných dějinách tohoto rozsáhlého oboru lidské činnosti.

Výstavní plakát Dušana Junka SK z roku 1988
Filmový plakát Zdeňka Zieglera CZ (1965)
Bienále Brno se dostalo do publikace na plakátu Rostislava Vaňka CZ
Plakát Jana Solpery CZ (1980)
Vladislav Rostoka SK je zastoupen touto knižní obálkou z roku 1983
Někteří tvůrci tu mají i rozsáhlejší medailony jako zde Uwe Loesch DE
Medailon s díly Šigeo Fukudy JP

KONEC PŘÍSPĚVKU | END OF THE MESSAGE


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..